"It's your battle to be fought..."

Haanchee fut

Motiváció

avagy ezért futok én

Mindenki másért fut, de mindenkinek van valamilyen motivációja, amiért csinálja ezt az egészet. Egészségmegőrzés, fogyás, alakformálás, élménykeresés, versenyzés, szabadságérzés, fejszellőztetés. Ki-ki külön kapaszkodik bele egyik-másikba, van, aki az összesért együtt húzza fel a futócipőjét.

budapest_marathon_415.jpgÉn miért csinálom? Néha én magam sem tudom. Van, hogy utálom az egészet, és nem is értem magam, miért ragaszkodom évek óta a futáshoz, és miért kötök ki újabb és újabb sportok kipróbálása után ismét a futópályán. Van, hogy tök lusta vagyok edzeni, van, hogy nem esik jól elindulni, van, hogy majd' megdöglöm az edzés végén, de egyszerűen nem tudok "nemszeretem" dologként gondolni a futásra. Mindig szeretem.

Persze volt olyan időszak, amikor nem szerettem futni. Amikor kötelező volt. Tesiórán, kézilabda edzésen. Kínszenvedés volt minden méter, egy pillanatig sem élveztem, de szükséges rosszként megtettem minden tőlem telhetőt. Aztán amikor már nem volt kötelező, valahogy megszerettem. Mert úgy futhattam, ahogy nekem jólesett. Nem mondta meg senki, hogy mennyit kell futnom, milyen gyorsan, hányszor egymás után sprinteljek. Egyedül voltam magammal, a testemmel és a lelkemmel, én szabályozhattam, hogyan is akarok futni. Innentől kezdve akartam futni, szerettem futni. Mert már nem volt kötelező.

Sok tényezőből áll össze nálam a futás szeretete, mindegyik tényező hozzáad egy kicsit ahhoz, hogy miért is futok.

Fontos az alakformálás. Kb. mióta az eszemet tudom, elégedetlen vagyok a külsőmmel. Félek a hízástól, ezért is tartom fontosnak a rendszeres mozgást. Próbálgattam mindenféle sportot a kézilabda abbahagyása után, a futás vált be legjobban. Jól átmozgat, nem kell érte fizetni (egyetemistaként ez fontos volt), formálja a kritikus testrészeket, hatékony. Nekem ennyi elég.

Szeretnék hosszú és egészséges életet élni, lehetőség szerint megelőzni olyan betegségeket, amik a mozgásszegény életmódból következnek. Emellett szeretnék jó példát mutatni a gyermekemnek azzal, hogy sportolok, szeretném, ha ő is mozogna majd, ezáltal egészséges és boldog lenne.

A futás nagy szabadságot nyújt. Fogom magam, elindulok, egyedül vagyok, azt csinálok, amit akarok, arra futok, amerre akarok, gondolkodom vagy épp nem gondolkodom. Magammal vagyok, magammal foglalkozom, feltöltődöm, kiszellőztetem a fejem, elengedem a gondjaimat. Sokszor jutnak eszembe jó ötletek futás közben (kár, hogy sokszor el is felejtem őket, mire hazaérek), és sokszor szebbnek látom a világot futás után, mint előtte. Levezetem a feszültséget, kitisztulok, kiizzadom magam, megújulok, jobb lesz nekem, én is jobb(an) leszek.

ppic_26_T_Home_Befutok_4032.jpgAztán ott van a flow élmény. Nálam ez úgy nyilvánul meg, hogy futás után nem emlékszem a futás bizonyos szakaszaira, csak annyi biztos, hogy futottam. Annyira átszellemülök, hogy minden kiesik. Szerencsére arra mindig emlékszem, hogy mikor nem emlékeztem valamire: a legnagyobb flow-jaim a sárvári 12 órás, az Ultrabalaton utolsó 52 km-e, az első maraton és a legutóbbi Nike félmaraton voltak.

A versenyzés, a futóversenyekre járás nekem nagyon sokat ad. Persze nem azért, mert tudom, hogy nyerhetek, esetleg dobogóra állhatok, attól nagyon messze vagyok. De versenyezhetek önmagammal, küzdhetek azért, hogy a korábbi futó-énemnél jobb legyek, jobb eredményt érjek el, vagy csak jobban élvezzem a futást. Találkozhatom más futókkal, beszélgethetek, tanulhatok tőlük. A futóké egy remek közösség, mindig van közös téma, mindig mindenkinek van pár jó szava a másikhoz, lehet egymást biztatni, segíteni.
A versenyek hangulata pedig leírhatatlan. Életem első nagyszabású futóversenyén rendezőként vettem részt, és míg el nem rajtolt a mezőny, nem teljesen értettem, miért vannak itt ennyien, miért jó nekik, hogy eljöttek. Aztán elrajtoltak, engem pedig rázott a hideg, potyogtak a könnyeim, közben pedig vigyorogtam, mint a tejbetök. Éreztem, miért jöttek az emberek. Tudtam, hogy én is akarom, köztük akarok lenni, futóként érezni azt, amit ők éreznek. És mikor megadatott, hogy én is ott álljak futóként egy rajtban, éreztem is. Azóta is érzem, mindig, akár 40-en, akár 4000-en vagyunk a rajtnál.

A célba érkezés öröméhez fogható élmény euforikus. Fantasztikus érzés. Megcsináltam, megtettem minden tőlem telhetőt, elértem a célom. Minden célba érkezésem emlékezetes. Főleg az "elsők": az első félmaraton, az első maraton, az első 12 órás, az első Ultrabalaton, az első félmaraton a szülés után. A legtöbbet megkönnyeztem. És legtöbbször nem voltam egyedül, velem volt a másik felem, ami még inkább hozzátett az élményemhez, és még inkább erősítette az amúgy is erős kapcsolatunkat.

És végül, de nem utolsó sorban a fejlődés miatt is futok. Hogy mindig jobb és jobb legyek, jobb időket fussak a jövőben, hosszabb távokat legyek képes teljesíteni, edzettebb, kitartóbb legyek. És mert úgy érzem, jobb ember vagyok a futás által.

Hát én ezért futok. És téged mi motivál?

Fedezd fel a világot futva!

Életmód-újságíróként szívügyem, hogy cikkeimben minél inkább népszerűsítsem a mozgást és a futást. Most előkotortam egy 2010-ben megjelent anyagot, ami az első nagy cikkem volt a Wellness magazinban. Én vittem az ötletet: a futó városnézéseket. Szerintem ez a téma még mindig aktuális, úgyhogy íme, az eredeti nyers verzió, alább pedig a megjelent anyag!

Új őrület - Futó városnézés világszerte

Egyre többen vannak a világon olyanok, akik számára az aktív pihenés nem csak a múzeumlátogatást és a városnézést jelenti, hanem azt, hogy futócipőt viselve, sportruhában, a napi edzésadagjuk teljesítése mellett fedezik fel egy-egy nagyváros nevezetességeit és különlegességeit.

A Föld több nagyvárosában van már lehetőség arra, hogy képzett és edzett futó-idegenvezetők segítségével térképezd fel a helyi látványosságokat, miközben te magad is futva járod be a várost. Íme, néhány nagyváros, ahol lehetőséged van kipróbálni a turistáskodásnak eme a sportos formáját.

Mi az a futó városnézés?

A futó városnézés során a résztvevők egyénileg vagy kis, 4-8 fős csoportokban idegenvezető útmutatása mellett futva járják be a várost. Általában többféle hosszúságú futótúra választható, 5-10-15 kilométeres hosszúságúak, amelyet a vállalkozó szelleműek kényelmes tempóban teljesítenek úgy, hogy közben az adott város legismertebb nevezetességei mentén sorra haladnak. A túravezetők nem csak a tempót diktálják a résztvevőknek, hanem a látványosságoknál egy-egy rövid pihenő erejéig be is mutatják azokat – hiszen a túra célja főként a városnézés, sportolással kiegészítve.

Mire számíts?

A futótúrázás olyan sportkedvelő turistáknak ajánlott, akik heti rendszerességgel, 1-3 alkalommal legalább 4-5 kilométert futnak. A túrához, még ha nem is halad olyan gyorsan, mint egy futóverseny, fontos az állóképesség, hiszen ha nem esik jól a futás, nem fogod élvezni a városnézést sem. Természetesen tapasztaltabb futóknak, félmaratonistáknak, maratonistáknak is jó program lehet a kényelmes tempóban zajló városlátogatás.

A túratávok közül válaszd az edzettségednek megfelelőt! Ha a kiválasztott útvonal nem vezet el minden általad látni kívánt nevezetességhez, akkor se erőltesd a hosszabb távot, inkább másnap, gyalog menj el a kimaradt helyre.

Figyelj az időjárásra: a tűző nyári napon nem biztos, hogy érdemes nekivágni futva a városnak, kellemes tavaszi és őszi napokon azonban ideális program lehet.

Mivel készülj?

Kényelmes, bejáratott futócipőt és futóruhát vigyél magaddal, és öltözz az időjárásnak megfelelően. A túrák általában betonon haladnak, de olyan útvonalakon, ahol nem botlotok lépten-nyomon sétálókba, és az autóktól is védve vannak a résztvevők. Az indulási helyszínen, illetve az érkezéskor a turisták kapnak frissítőt, de ha nálad van egy palack víz, abból nem lehet gond.

Párizs – A futás szerelmeseinek városa

A francia fővárosban különböző hosszúságú túrákon vehetsz részt a kedvednek és az edzettségednek megfelelően: a 3 kilométeres távtól kezdve akár 20 kilométert is futhatsz Párizsban. A futóútvonalak természetesen a város szívében vezetnek, nem marad ki a programból az Eiffel-torony, a Notre-Dame, a Moulin Rouge épülete, és a Monceau park sem. A hosszabb távot választók láthatják a Bastille emlékművét és a Sacre Coeur-t is a túra során. A futások időtartama a választott túrakörtől függően 15 perctől akár 2,5 óráig is terjed - nem csoda, hiszen Párizs csodaszép épületekben, és világhírű nevezetességekben bővelkedik, amelyeket érdemes megnézni. A futó-idegenvezetés ára távtól függően óránként 60-80 euro között mozog, egyszerre legfeljebb 8 futót kalauzol a csoportvezető.

Akik a futás helyett inkább a nordic walkingot részesítik előnyben, azok külön botos gyaloglásos túrán fedezhetik fel a látványosságokat Párizsban.

Infó: www.getinshape.fr és www.parisrunningtour.com

Edinburgh – Skót táv kezdőknek

A futótúra új szemszögből mutatja be a skót fővárost, hiszen egyesíti a futás, a városnézés és a történelmi nevezetességek látogatásának különleges élményét. A skót túra kényelmesen teljesíthető, hiszen mindössze 5 kilométeres - ezt a távot lassan, közel 2 óra alatt teszi meg a turistacsapat. A túra útvonala felfűzi a város összes látványosságát. A résztvevők Edinburgh történelmi főutcájáról indulnak, az óvároson keresztül jutnak fel a város legjellegzetesebb dombjára, a Calton Hill-re - az emelkedőért a panoráma kárpótolja őket. Megnézik a I. Dávid Király alapította Holyrood Palace-t, a Skót Parlament új épületét, átfutnak a több száz éves North Bridge-en, végül az óváros leghíresebb utcáján, a Cowgate-en „érnek célba”. A futás után pihenés és a felfrissülés hamar elérhető: a célállomáson háromfogásos ebéd várja a megfáradt túrázókat.

Infó: www.urbanjoggingtours.com

Amerikai Egyesült Államok – Nagy Alma és a többiek

A földrésznyi ország több nagyvárosa, például Boston, Chicago, New York, Philadelphia, San Francisco és Washington is kínál szervezett futótúrákat az érdeklődőknek – bárhol is jársz, nem maradsz kilométerek nélkül. Mindegyik városban a legjelentősebb turistalátványosságokat veszi célba a futócsapat a felkészült túravezetők segítségével, a City Running Tours szervezésében. Az egyéni túra 60 dollárba kerül, ha csoportosan vágsz neki a városnézésnek, akkor 20 dollárt kell fizetned az általában 5 mérföldes, azaz kicsit több mint 8 kilométeres futásért, ami a mindenütt a legfontosabb helyi nevezetességekre koncentrál.

Aki szeretné örökre emlékezetessé tenni a városnéző futását, a szervező cég logójával és a város nevével ellátott pólót vásárolhat, amit aztán büszkén mutogathat az otthon maradottaknak.

Infó: www.cityrunningtours.com

London – Ahol mindenki fut

A világ egyik legnagyobb maratoni futóversenyéről híres nagyváros sem maradhat ki a listából, az angol fővárosban is lehet szervezett keretek között futva turistáskodni. A City Jogging Tours szervezésében hat különböző hosszúságú túra közül választhatnak az érdeklődők, a turnusok edzettségnek megfelelően indulnak, a távok pedig 6-12 kilométer közöttiek. A futótúrák természetesen érintik a legismertebb pontokat, így a Parlamentet, a Big Bent, a Buckingham Palotát, a London Eye-t és a Parlamentet is, de választható hosszabb, a Temze-menti, csodás parkokat és az állatkertet érintő útvonal is. A 26 fontos árban benne van az emlékpóló, illetve az út során a futók készült fotók is.

Infó: www.londonsightseeingruns.com és www.cityjoggingtours.co.uk

Róma – Minden (futó)út erre vezet

Hatalmas a kínálat az olasz fővárosban! A Sight Jogging kínálatából tizenöt különböző hosszúságú túra választható, bármelyiknek is vágsz neki, biztos lehetsz benne, hogy nem maradsz le Róma egyetlen csodás nevezetességéről sem. A Spanyol lépcsőtől induló túrák 8-18 kilométer közötti hosszúságúak, és a legfőbb látnivalók mellett mindegyik egy-egy meghatározott témát „fut” körbe, például híres templomokat, vagy a Via Appiát mutatja be a résztvevőknek. Csak rajtad múlik, hogy melyiket választod, no meg az érdeklődéseden és az edzettségeden. Egy csapat négy fővel vág neki a választott útvonalnak, egy óra 140 fontba kerül, de ha azt szeretnéd, hogy az idegenvezető csak veled foglalkozzon, a turnus 70 font. A túra során a futókat az túravezető mellett kardiológus is figyeli a kötelezően viselendő pulzusmérővel - fő a biztonság!

Infó: www.sightjogging.it

Tel-Aviv – Keleti hangulat

Izrael különleges ország, ám a futókat szívesen látja: lenyűgöző történelmi épületek, és a modern építészet remekei váltják egymást, a város pezsgő ritmusába remekül beleillenek a futó turisták. A távok 5-10 kilométer közöttiek, az útvonalak tematikusak, érdeklődésnek és edzettségnek megfelelően választhatók. Az egyszemélyes túra átlagosan 80 dollár, míg egy négyfős csoport tagjai fejenként 60 dollár körüli áron futhatják körbe a várost.

Hamarosan már a még különlegesebb Jeruzsálemben is kipróbálható lesz a városnézésnek ez a formája.

Infó: www.run-the-city.com

Budapest – A hazai újdonság

Magyarországon egyelőre gyerekcipőben jár a kezdeményezés, nemrég indult el a Turistafutás.hu oldal, melynek készítői segítenek, hogy vállalkozó kedvű, Budapestet jól ismerő, idegen nyelveket is beszélő futók kalauzolják a hazánkba érkező, futni vágyó turistákat. Az útvonal, a táv és a tempó szabadon választható, arra futunk, amerre kedvünk tartja, a lényeg, hogy jól érezzük magunkat közben, és többet tudjunk meg a fővárosról.

Infó: www.turistafutas.hu

A sor természetesen nem teljes, hiszen Buenos Aires, Sydney, Vancouver, Koppenhága, Fokváros, sőt, Santiago de Chile, Wellington és sok más város is várja a futócipős látogatókat. Ha szeretnél futva nekivágni valamely nagyváros felfedezésének, ne habozz, a választék hatalmas.  További futóturistákat fogadó városokat a www.globalrunningtours.com oldalon találsz. Jó futást, jó városnézést!

Itt a megjelent anyag: W34-36.pdf