"It's your battle to be fought..."

Haanchee fut

Happy 1000 km, Mr. Stinson!

hokastinson1000_1405004791.jpg_526x526

Drága jó Stinson barátom ma megkapta az 1000. kilométerét. És mivel eddig hű társam volt olyan őrült kalandokban, mint a 24 órás futás, és az Ultrabalaton, megérdemli, hogy külön bejegyzést szenteljek neki!

Köszönöm neki ezt az 1000 kilométert együtt! :)

Futás a munkába!

Mint ahogy már írtam, újra dolgozni járok. A munkahelyem szerencsére nincs messze az otthonomtól, mindössze 4 kilométerre, ennek ellenére picit macerásnak érzem a közlekedést. Reggel ugyanis először eltrolizok Milcsivel a bölcsiig, ott leadom, aztán visszaszállok a trolira, elmegyek vele a buszig, felszállok rá, utazom vele pár megállót, majd felsétálok a hegyre a munkahelyemre. Visszafelé ugyanez, csak fordítva, melóból robogás a gyerekért, aztán haza. Ha minden szépen jön, akkor ez kb. 20 perc – de eddig egyetlen alkalommal sem jött szépen semmi. Általában az orrom előtt ment el a járat, és várhattam a következőre 10 perceket. Én pedig utálok várni. Haladni szeretek, nem pedig időt fecsérelni a semmire. És egyébként sem szeretem a tömegközlekedést, főleg nyáron, a hőmérséklet és a szagok miatt… brrrr….

munkaba1.jpg

Már a munkába állás előtt gondolkodtam azon, hogy én bizony futva fogok munkába járni, meg haza, szereztem is hamar egy öltözőszekrényt magamnak a munkahelyemen, van szép öltöző meg zuhanyzó is. A pár napos BKV-zás még inkább meggyőzött arról, hogy futva jobb lesz nekem, gyorsabban haladok, akkor indulok és arra megyek, amerre szeretnék, és csak a saját szagommal kell kibékülnöm. Egy dolog hiányzott még a „boldogsághoz”: egy futós hátizsák, amiben hozhatom-vihetem a cuccaimat. De ez is megoldódott, sikeresen beszereztem a Decathlonban egy Quechua trail zsákot, úgyhogy semmi nem tartott vissza attól, hogy beindulhasson a futás a munkába projekt.

És hogy miért is érdemes munkába futni? Gondoltam, összeszedem, hátha másnak is kedvet csinálok vele.

Miért jó?

- Összekötöd a kellemest a hasznossal: eljutsz a munkába/haza, közben pedig sportolsz, letudod a napi edzésedet. Bringával munkába járni már teljesen elfogadott, a munkába futás is hasonlóan működik.

- Aránylag olcsó megoldás a közlekedésre: lehet spórolni a benzinen, utazáson, bár azért ha valaki nem csak munkába jár BKV-val, akkor a bérlet árát nem tudja megúszni.

- Gyors: megspórolod a várakozási időt a buszra/egyéb járműre, nem ülsz a dugóban az autóban, hanem haladsz, rövidebb távolságot gyorsabban meg lehet tenni futva, mint máshogy (jó, a bringa gyorsabb).

Mi kell hozzá?

- Egy jó hátizsák szerintem elengedhetetlen, amivel tudsz futni, és beleférnek a cuccaid (iratok, pénztárca), a váltás ruhád, esetleg az ebéded. Zsákot már pár ezer forintért lehet venni, aki fut, annak mindenképpen jó befektetés egy ilyen, mert túrára, versenyre is simán magaddal tudod vinni.

- Ha a munkába futsz be, akkor ott jó, ha van zuhanyzó és öltöző (bár akár a wc-ben is át lehet öltözni, és meg lehet mosakodni, de az azért nem az igazi), hogy megérkezés után meg tudj fürödni. A kollégák nem biztos, hogy díjaznák, ha izzadtan és büdösen ülnél be közéjük dolgozni, és nem is igazán higiénikus és gusztusos csatkosnak lenni egész nap. :)
A fürdés miatt vigyél magaddal törölközőt, tusfürdőt, papucsot, lányoknak érdemes sminkszerekkel is felkészülni (hazafutás előtt ezt érdemes lemosni, hogy ne pandamaciként közlekedj).

Mire figyelj?

- Tervezd meg előre az útvonaladat, merre fogsz futni. Ha teheted, fuss kisebb forgalmú, kevésbé szmogos útvonalon.

- Indulj időben, ne kapkodás legyen a vége. Inkább tervezz kicsit lassabb tempóval, mert sosem lehet tudni, hogy hány piros lámpa áll az utadban, mennyi lesz a gyalogos, akit kerülgetni kell, van-e útfelbontás, vagy bármilyen nehezítő tényező. Kalkuláld bele az edzésbe a zuhanyzási és az öltözési időt is. Ha tudsz, utána pár percet szánj a nyújtásra is!

- Melegben legyen frissítőd, futás után igyál sokat, nehogy kiszáradj! A munkába futás ugyanolyan edzés, mint bármilyen más futás.

- Óvatosan hallgass zenét (ha szoktál), hogy halld a zajokat körülötted, és légy nagyon figyelmes a közlekedés során.

munkaba2.jpg

Mire számíts?

- Egyre többen járnak futva munkába, szóval lehet, hogy találkozol majd egy másik „őrülttel”, aki zsákkal döcög valamerre.

- Gyalogosokat kell majd kerülgetned, ez megtörheti a tempód és a lendületed – ezért is érdemes lassabb tempóval számolni a menetidő kalkulálásakor.

- Lesznek, akik furán néznek majd rád akár az utcán, akár a munkahelyeden, de ne törődj velük, légy büszke arra, hogy mozogsz. Szerintem munkába futva járni menő!

- Lesz nálad egy csomó „illatos” és nedves ruha. :) Ezeket valahová el kell tudnod helyezni, hogy megszáradjanak – ezért jó, ha van szekrényed.

- Feladatos edzéseket (pl. tempófutás, résztáv) nem nagyon fogsz tudni végrehajtani a közlekedős futás során, inkább kényelmes futásokra számíts, de ezeknek is van edzésértéke!

Én már egy futáson túl vagyok, az előzetes számításom pedig bevált: futva gyorsabb vagyok, mint a tömegközlekedéssel. Már csak ezért is megéri!