Egyéni csúcs a félmaratonon

Mikor máskor javítson az ember lánya félmaratonon egyéni csúcsot, ha nem a 12 órás futása előtti utolsó hosszú edzésen?

Ahhoz képest, hogy egyébként kedvetlenül indultam el otthonról a 26. T-Home Vivicittá Városvédő Futásra, egészen elégedetten érkeztem haza onnan.

Erre a napra egy 15 kilométeres edzés volt az edzéstervemben, de Gabi engedélyezte, hogy lefussam a félmaratont, persze csak okosan és óvatosan. Így is indultam neki, végig az járt a fejemben, hogy ez egy hosszú edzés, nem érdekes az időeredmény, nem érdekes semmi, csak az, hogy fussak. Ez a gondolatmenet pedig nagyon sokat segített: benyomtam a fülhallgatót, zene indít, agy kikapcsol, lábak beüzemelve, és rajt. A Nike +-t, amivel már egy ideje futok, úgy állítottam be, hogy ne kilométert és időt, hanem a tempómat mutassa, hogy tudjam azt kontrollálni, és ne fussam el az elejét.

Eddig ugyanis minden versenyen az volt a problémám, hogy az elején nagyon gyorsan indultam meg, vitt a tömeg, aztán néhány kilométer múlva fejreálltam (persze nem szó szerint), és utána természetesen nem úgy sikerült a verseny további része, ahogy szerettem volna. Most azonban jól sikerült a "nemtörődömség", és olyan koncentrált és összeszedett voltam, hogy csak na!

A rajtnál elhatároztam, hogy frissítőtől frissítőig futok, közte nem szabad megállnom, olyan tempót igyekeztem hát választani, ami mindig jóleső és kényelmes marad számomra. Az első egy-két kilométeren szemlélődtem, felmértem a körülöttem haladók tempóját, felfedeztem pár ismerőst. Közben beálltam egy kényelmes, ám jó tempóra (6 percen belüli kilométerekkel), és élveztem a futást. Egy dolog zavart kissé, méghozzá a viharos erejű szél, amely sokszor igen nagyokat lökött rajtam, hol elölről, hol hátulról, hol oldalról. A rakparton fokozódott a szél, sokszor a sapkám után kellett kapnom, hogy ne vigye el a szél.

10 kilométernél néztem először időt, 59 percen belül voltam, és ekkor éreztem azt, hogy ha így megy a végéig a futás, akkor ebből egyéni csúcsjavítás lesz. Ezt a gondolatot azonban nagyon gyorsan elhessegettem, hogy ne zavarjon be a futásban, ne görcsöljek rá, és ne csapjon át esetleg szenvedésbe a dolog. Szerencsére nem így lett, továbbra is tudtam szépen haladni, és jócskán voltak még emberek mögöttem is.

12 kilométer után jött egy zavaró homokvihar, ami nem csak a szemem és a szám nyomta tele, de még a sapkát is eltávolította a fejemről - meg kellett fordulnom, hogy utolérjem. Szerencsére ez pont egy frissítőállomás előtt történt, úgyhogy nem zökkentem ki, összeszedtem magam, ittam, benyomtam egy szőlőcukrot, majd futás tovább. Az összes emelkedőt megfutottam, ami csak a pályán volt, a szembeszél ellen is futva harcoltam, és szinte észrevétlenül a Hősök terénél találtam magam, közeledett a cél. Még volt egy kör a Városligetben, majd az utolsó kb. 500 métert lendületesre véve be is érkeztem a célba. Ekkor néztem meg az  órámat, 2 óra 6 perc 47 másodpercet mutatott - jó 5 perccel megjavítottam a legjobb félmaratoni időmet úgy, hogy közben végig élveztem a futást.

A Nike + végig "vette" a tempómat, úgyhogy szép kis grafikont rajzolt ki nekem, amikor feltöltöttem - így néz ki:

Megtaláltam tehát a jó fej-taktikát a 12 órásra: nem szabad gondolkodni, nem szabad időt kalkulálni, csak szépen futni kell, a végén pedig kiderül, hogy ez mire volt elég. 

Most már a felkészülés leglazább részénél tartok, csak könnyű futások vannak sok nyújtással megspékelve - cél az izmok rugalmasságának és állapotának megőrzése. Plusz fejben kell összeraknom magam, és valahogy felkészülni arra, hogy nem kis fába vágom a fejszémet szombaton. De ez már egy másik történet.

Mi az a Nike +?

Futók részére alkotott edzést segítő és elemző program, amihez egy Nike+ kompatibilis cipőre, a futócipőbe helyezhető chipre és egy adatvevő Sportbandre van szükség. Futás közben a Sportband és a chip egymással kommunikálva figyeli a futott időt, tempót, megtett távolságot és az elégetett kalóriákat. Futás után a Sportbandről az adatok feltölthetők a nikeplus.com-ra, ahol grafikus formában megjelenik a teljesítmény. A Sportband helyettesíthető iPod-dal vagy iPhone-nal.

Ára: Nike + kompatibilis cipő: 19900-35990 Ft között; SportBand (tartalmazza a cipőbe való chipet): 16990 Ft; chip külön: 4990 Ft.